Inrichting Noordmanshoek Wijhe gemiste kans voor lokale woningmarkt

Een meerderheid van de gemeenteraad van Olst-Wijhe heeft op 6 februari ingestemd met het plan verder te gaan met het ontwikkelen van een landgoed met woningen op Noordmanshoek in Wijhe. De VVD-fractie heeft tegen dit plan gestemd omdat het volgens ons onvoldoende aansluit op de lokale woonwensen en er bovendien te weinig woningen worden gebouwd om de lokale woningmarkt in beweging te krijgen zodat de eigen jeugd ook een kans maken op een (koop)woning.

Waar gaat het om?
Noordmanshoek is 26 hectare groot. Daarvan is 9 hectare ingevuld door het zonneveld van de lokale coöperatie Goed veur mekare. Blijft over ongeveer 17 hectare waar slechts 70 huizen worden gebouwd als het aan de stichting Noordmanshoek én de politiek ligt. En dat in een gebied dat strategisch dichtbij het NS-station Wijhe en uitvalswegen richting Zwolle en Deventer ligt.
Naast die 70 woningen wordt het gebied verder als plukbos ingericht. De VVD vindt het een gemiste kans dat niet onderzocht wordt hoe die 17 hectare op een andere, volgens ons betere, manier benut kan worden voor woningbouw. Als de gemeente de woningmarkt wil openbreken, lukt dat niet met slechts 70 woningen, die volgens ons bovendien niet aansluiten op de lokale vraag. Tegelijkertijd zien we dat de gemeente dure grond aangekocht heeft om 50 flexwoningen te realiseren op de Wengelerhoek in Wijhe-zuid. Wij vragen ons af waarom die flexwoningen niet op Noordmanshoek gebouwd kunnen worden, immers die grond hoeft niet meer aangekocht te worden door de gemeente.

Wat wil de VVD?
Ons plan met Noordmanshoek is om die 17 hectare beter in te zetten voor de combinatie wonen, groen en beweging. Dat betekent geen 70 woningen bouwen, maar ruim 200 woningen. Voor dat aantal woningen is dan nog meer dan genoeg ruimte over voor groen, water en bewegen én voor een aantal hectares vruchtbare landbouwgrond waar boeren mee aan de slag kunnen. Met de bouw van die ruim 200 woningen (sociale huur, appartementen, twee-onder-een-kappers en vrijstaande woningen, dus voor starters, jongeren, senioren en (andere) doorstromers) zijn we ervan overtuigd dat de lokale woningmarkt in beweging komt. Daarmee kunnen we onze eigen jeugd een toekomst geven in de gemeente waar ze graag willen wonen.

De VVD vindt het jammer dat andere politieke partijen ons plan niet steunden om méér en voor de lokale vraag te bouwen. Wij laten ons daardoor echter niet ontmoedigen en blijven sturen op het bouwen naar de behoefte van onze eigen inwoners.

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande vragen of opmerkingen hebben of wilt u over een ander onderwerp uw beeld delen met de VVD Olst-Wijhe? Neem dan gerust contact op met Armando Maglio via a.maglio@raadolst-wijhe.nl